Op weg naar Drenthe: dag 1

De wallen van Fort Vuren dat ik heb bezocht vandaag

De eerste etappe van mijn rit naar Drenthe liep van Moerdijk naar Leerdam. Een niet te lang stuk van ca. 80 km. Een stuk ook met meerdere veren van heel klein tot groter. En met mooie natuur, zoals de Hollandse Biesbosch en oude stadjes als Woudrichem en Gorinchem.

De trike en trailer in vol ornaat, net voor de start

Rond half 10 ben ik vertrokken. Eerder kon niet want ik wilde het Biesbosch museum bezoeken en dat opende pas om 11 uur.

Het Biesbosch museum, ik heb het dus alleen van buiten gezien…

Na het bekende stuk naar de Kop van ’t Land en het veer naar de Biesbosch, aangekomen bij het museum. Het terrein direct voor het museum was verboden voor fietsen en de enige stalling was aan een doorgaande weg zonder enig toezicht. No way dat ik mijn fiets daar zou stallen mèt bagage… Dus ik heb vriendelijk aan één van de medewerksters gevraagd of mijn fiets toch niet even bij de ingang mocht staan. “Nee, daar kunnen we ècht niet aan beginnen hoor!” was het antwoord… Die inflexibele houding had ik niet verwacht, zeker niet op een maandagochtend, er was geen kip. Erg jammer, ik ben dus maar doorgereden.

Daar komt de pont!

In tegenstelling tot een eerdere keer voer het pontje Steur over het Steurgat nu wel 🙂 Na over een wel héél smal paadje naar de steiger te zijn gereden, mijn beide voorwielen reden ernaast in het gras, kwam de pont al snel mijn kant op. Leuk die kleinschalige veren door vrijwilligers! Aan de overzijde was de oprit naar het fietspad zó stijl dat mijn achterwiel steeds doorslipte… Een duwtje van de schipper bood gelukkig soelaas 👍

Fort Bakkerskil in Werkendam. Helaas sloot de uitbater net af dus geen koffie…

De rest van de route voerde me o.a. langs de oude plaatsjes Woudrichem en Gorinchem en via een heel mooi schelpenpad langs de Linge. Meer foto’s hiervan op Strava. Onderweg nog koffie gedronken in Fort Vuren, helaas was het museum niet open… Ook hier kwam ik niet goed weg met de trike, het achterwiel slipte steeds weg in het grind… Ik ken mijn eigen krachten niet blijkbaar…

Mijn nieuwe tent in “stargazing” stand met het dak open

Na boodschappen te hebben gedaan bij Appie Heijn in Leerdam al snel aangekomen bij natuur kampeerterrein Kampeerbosje. Dit is de eerste keer dat ik op een natuur kampeerterrein verblijf maar deze camping is in ieder geval prima in orde. Rustig gelegen, ruime, beschutte plaatsen, goed sanitair en dat alles voor een tientje! Hopelijk gaat het slapen ook goed in mijn nieuwe tent en voor het eerst op een self inflating matje.

Het enige dat lastig is, is het opladen van je telefoon. Er zijn wel oplaadpunten maar dan wil ik er wel bijblijven. Er zijn vakjes waar je hem zonder toezicht in kunt achterlaten maar omdat mijn telefoon van mijn werk is, gaat me dat toch net iets te ver… Dus ik tik dit nu bij het oplaadpunt…

Morgen ga ik via een deel van de Utrechtse Heuvelrug naar Renkum. Ongeveer 90 km. Heb er al weer zin in!

Meer info en foto’s op Strava

3 gedachtes over “Op weg naar Drenthe: dag 1

1. Ah je bent in de buurt. Had ik eerder moeten weten! Volgende keer kom ik je zeker opzoeken. Lijkt me leuk om eens een stukje samen te rijden. Heb helaas morgen al om 10 uur bezoek, dus gaat nu niet lukken. Goede reis! En ik zie uit naar je mooie verslagen!

2. Voor wat betreft je stroomproblemen, juist voor dat doel heb ik een goedkope powerbank van de action. Als ze die gappen is het leed te overzien